Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/mortenelsoe.dk/foodmatters.dk/wp-includes/plugin.php on line 571
FILOSOFI : FoodMatters
Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/mortenelsoe.dk/foodmatters.dk/wp-includes/plugin.php on line 571

FILOSOFI

Vi er alle forskellige, men herunder er nogle generelle leveregler der, for stort set alle vil føre til et sundere liv. De er inddelt i de tre områder, der i min optik er de mest fundamentale for vores livsstil:

 

KOST

  1. Tilbered selv din mad – når andre gør det for dig (forarbejdede fødevarer) indeholder det ting du aldrig med vilje ville indtage.
  2. Køb råvarer med indhold – pasta, ris, hvidt brød og andet i samme farvekategori, giver dig intet du har brug for. Drop det.
  3. Spis masser af forskellige grøntsager – gerne af den grove slags, og en smule frugt hver dag. Husk: selvom bær virker dyre er de tit ikke dyrere end slik, men enormt meget sundere.
  4. Spis godt med protein hver dag – og variér det gerne. Lad det både komme fra bønner, fisk, kød og indmad. Husk: jo mere naturligt dyret har levet, jo sundere er det som regel for dig.
  5. Spis rester. Spar penge og skån miljøet ved at lave større portioner og gemme resterne til dagen efter.
  6. Krydr! Både friske og tørrede krydderier og urter er naturens medicin – og flittigt brug kan desuden reducere dit indtag af salt.
  7. Test dig selv! En gammeldags eliminationsdiæt – der blandt andet i en periode udelukker korn- og mælkeprodukter – kan give dig indsigt hvordan netop din krop fungerer.

 

TRÆNING

  1. Løft tunge ting – det er sundt at være stærk og det bliver man af at løfte, skubbe og trække i frie vægte eller lignende.
  2. Fokusér på store løft og lær korrekt teknik – vær tålmodig og lær de store øvelser, såsom squat, dødløft og bænkpres grundigt fra starten. Dette er den bedste forudsætning for et stærk krop uden skader.
  3. Sprint – spild ikke tiden på lange løbeture eller maraton-træning på crosstrainere eller stepmaskiner. Forbedr hellere din sprint, da den gavner både muskelvækst, anaerob og aerob kondition.
  4. Dyrk intervaltræning – træn smart og brug tiden fornuftigt, ved jævnligt at dyrke høj-intensitets intervaltræning (HIIT). Dette kan både være baseret på sprint i forskellige discipliner, men også kombineres med vægttræning, som det ses ved fx crossfit.
  5. Planlæg og prioritér – der er mange der mener de ikke har tid til at træne. Dette er i 100% af tilfældene løgn. Et travlt skema kræver til gengæld at man planlægger sin træning forud. Og for dem der bruger et par timer foran TV’et hver aften, er det prioriteterne der er problemet.

 

SØVN

  1. Hvis du sover dårligt, så gør noget ved det! Anerkend vigtigheden af god søvn, og bliv ved med at ændre vaner til du opnår dette.
  2. Få en fast døgnrytme – gå i seng og stå op samme tid hver dag, hele ugen. Forskyd det kun lidt i weekenden, hvis det er nødvendigt.
  3. Sov aldrig til langt op ad dagen – også selvom du er gået meget sent i seng. Det er som at pisse i bukserne for at få en smule varme. Man kurerer ikke en dårlig døgnrytme ved at gå tidligt i seng og vende og dreje sig i flere timer, men derimod ved at stå tidligt op, så man er træt om aftenen.
  4. Eliminér kunstigt lys om aftenen – sluk TV, computer og smartphone et stykke tid inden du skal til køjs, da lyset derfra forhindrer dig i at falde i søvn. Bliver du nødt til at arbejde ved din computer om aftenen, så hent f.lux.
  5. Sov mørkt og vågn til lysjo mørkere dit soveværelse er, jo bedre. Ligeledes er det en god idé at udsætte dig selv for skarpt lys, så snart du vågner.
  6. Spis dine kulhydrater til aftensmad – lad evt. morgenmad og frokost være low-carb, og lad dit aftensmåltid være mere stivelsesrigt. Dette er ikke et must, men kan hjælpe med at gøre dig træt om aftenen. Det betyder dog ikke at du skal snacke foran fjernsynet, og forvente positive resultater.
  7. Træn hårdt og spis sundt – en træt krop og en god fordøjelse giver en dyb og uforstyrret søvn.
  8. Hav papir og blyant på natbordet – hvis du, ligesom jeg, kan få tankemylder når du lægger dig, er det bedst at få det ud af hovedet og ned på papir, hurtigst muligt.

Generelt vil jeg gerne udbrede en forståelse for, at vi alle er forskellige. Hvad der virker for mig, virker måske ikke for dig. Vi ved meget om, hvordan man skal spise, hvis man vil tabe sig, men mindre om hvordan man skal spise, for at få det godt.

Gør dig selv en tjeneste, og lær din krop og ikke mindst din fordøjelse at kende, også selvom du ikke lige nu føler at du fejler noget.

5 Responses

  1. kostråd
    kostråd 05/10/2012 at 14:54 ·

    […] FILOSOFI […]

  2. Susan
    Susan 15/02/2013 at 22:34 · Reply

    Jeg tror, de her kostråd skal hænges op på køleskabet! Enkelt og nemt forståeligt.

  3. Mathias
    Mathias 26/03/2014 at 23:57 · Reply

    Mange tak for et super godt foredrag til foodmatters og Thomas Rode med kone!
    Rigtigt inspirerende, helt sikkert noget som der vil eksperimenteres med i hjemmet.

  4. 8 gode råd til bedre søvnvaner : FoodMatters

    […] FILOSOFI […]

Leave a Reply to Susan Click here to cancel reply.